12 grudnia 2016

[This post, and some following later, is without translation. I'd like to explain some SAGA nuances to players in Poland, as the popularity of this great game grows, but due to unusual mechanics it's quite difficult to understand and remember all rules]


Czołem!

SAGA zyskuje na popularności (a przynajmniej odnoszę takie wrażenie), co bardzo mnie cieszy, bo to cudownie miodny system. Zaletą gry jest konstrukcja mechaniki, która czyni z SAGĘ jednocześnie przyjemną w rozgrywkach domowych, jak i odpowiednią na turnieje. Niestety wspomniana mechanika nie należy do najłatwiejszych - bardzo ważna jest odpowiednia kolejność zagrywania akcji, a wielu zdolności można użyć zaledwie w kilku momentach tury.
Z tego powodu ruszam z cyklem artykułów, gdzie będę przybliżał zasady (coś dla nowych graczy) oraz zwracał uwagę na te mniej oczywiste.
Dla większej jasności słowa-klucze jak Fatigue czy Attack Dice zostawiam w oryginale, inne bardziej generyczne jak Tura, Faza, Aktywacja etc. tłumaczę, bo za dużo angielskich słów czyni tekst nieczytelnym.




Tura - co to jest?
Rozgrywka w SADZE podzielona jest na tury w systemie "I go - You go", czyli najpierw swoją Turę gra gracz A, później przypada kolej gracza B, następnie kolejka znowu wraca do A i tak dalej.
Tura każdego gracza podzielona jest na dwie Fazy, Orders Phase gdzie rzucamy kostkami SAGI i układamy je na swoim Battleboardzie (dalej BB), oraz Activation Phase, kiedy to wykorzystujemy kostki z BB, aktywujemy swoje oddziały, strzelamy, walczymy, palimy etc.
Wraz z koniec Activation Phase kończy się Tura pierwszego gracza i zaczyna drugiego.

Orders Phase
Orders Phase podzielona jest na 4 kroki:
1. Generowanie i rzucanie kośćmi SAGI
2. Reakcja przeciwnika
3. Przydzielanie kości SAGI i zagrywanie zdolności Orders
4. Reakcja przeciwnika

Generowanie i rzucanie kośćmi SAGI
Określenie liczby kości SAGI jest proste. Warlord generuje 2, każda jednostka Heartguardów lub Warriorów po 1, Levies nie dają kości.
Do tego dochodzi odgórny limit maksymalnie 6 kości. Należy pamiętać, że to ograniczenie dotyczy wyłącznie tego rzutu - później w trakcie przydzielania kości i zagrywania zdolności z BB mogą nam dojść dodatkowe kostki.
W przypadku kiedy jakieś kostki zostały na BB z poprzedniej tury gracz staje przed wyborem: zdjąć je dołożyć do puli albo zostawić tam gdzie leżą, ale za każdą pozostawioną kostkę będzie rzucał jedną mniej.
Kości SAGI posiadają 6 ścianek i 3 możliwe wyniki:
1-3 - wynik Pospolity (Common - dalej C)
4-5 - wynik Niepospolity (Uncommon - dalej U)
6 - wynik Rzadki (Rare - dalej R)

Przykład 1:
Warband liczy Warlorda, 2 jednostki Heartguardów, 3 jednostki Warriorów, 2 jednostki Levies. Generuje więc 2 kości SAGI za Warlorda, 2 za Heartguardów i 3 za Warriorów. Daje to w sumie 7 kości, ale limitem jest 6. Na Battleboardzie leżą 2 kości (są na jakiejś mocnej zdolności Melee wymagającej rzadkich wyników, ale tchórzliwy przeciwnik nie odważył się zaatakować), więc gracz postanawia je zostawić. Ostatecznie rzuca 4 kośćmi SAGI.

Reakcja Przeciwnika
Kiedy kości SAGI zostały rzucone, gracz przeciwny ma możliwość zagrania swoich zdolności Orders/Reaction. Jest to jeden z dwóch momentów, kiedy można zagrywać zdolności tego typu.


Przydzielanie kości SAGI i zagrywanie zdolności Orders
Teraz następuje najważniejszy etap w grze - przydzielanie kości SAGI do odpowiednich zdolności z BB. Każde okienko na BB ma określony koszt. Jeżeli widać tam kilka kostek, to dowolna z nich aktywuje daną zdolność. W przypadku kiedy kostki połączone są znakiem dodawania, to by aktywować zdolność położyć należy obie. Gracz może oczywiście położyć tylko jedną z nich planując, że drugą dołoży w następnej turze lub uzyska ją trakcie trwania obecnej.
Na zdolnościach, które są w kolumnie po lewej stronie (albo na górze w przypadku frakcji z Crescent & Cross) możemy położyć dowolną ilość kości. Zdolności z kolumn środkowej i prawej (albo tych poniżej nazwy frakcji dla band z C&C) mogą być aktywowane tylko raz na turę, oraz można kłaść na nie kości tylko raz w ciągu każdej fazy.
W trakcie przydzielanie kości gracz może też aktywować zdolności oznaczone Orders - kładzie odpowiednie kostki na zdolnościach, uruchamia zdolność, odrzuca kostki i uruchamia zdolność. Klasycznym przykładem jest zdolność Activation Pool, która występuje na prawie każdym BB. Jej koszt to jednak kostka R - z rzadkim wynikiem - ale w zamian pozwala dorzucić 2 kości SAGI.
Liczba kości SAGI, które mogą być na raz w użytku wynosi 8. W trakcie całej Orders Phase gracz jest w stanie sumarycznie zużyć więcej niż 8, ale nigdy na raz (jak z żonglowaniem - można mieć dowolną ilość piłeczek, ale tylko 2 mogą być w jednej chwili w rękach.

Przykład 2:
Z przykładu powyżej wiemy, że gracz ma rzucone 4 kości plus 2 leżące już na BB (dodatkowe 2 pozostały w puli nieużytych). Dzięki niesamowitemu szczęściu na wszystkich 4 wypadł najrzadszy wynik R! Gracz przystępuje do umieszczania kości na BB. Wpierw umieszcza jedną na polu Activation Pool i od razu aktywuje zdolność - odrzuca kość powiększając pulę nieużytych do 3, wybiera z niej 2 kości, którymi rzuca uzyskując 2x C. W tym momencie posiada 2 kości na BB, 5 rzuconych (3x R i 2x C) i 1 w puli nieużytych. Gracz kładzie drugą kość R na polu Activation Pool i ponownie je aktywuje. Kostka wędruje do puli nieużytych powiększając ją do 2, gracz bierze obie i rzuca uzyskując 2x C. W użytku posiada więc wszystkie 8 kości - 2 na BB i 6 do rozmieszczenia: 2x R i 4xC - w tym momencie nie może więc dodać sobie więcej kostek.
Na BB posiada jednak inną zdolność Order, która kosztuje jedną kostkę C. Gracz umieszcza ją na polu, aktywuje odrzucając kostkę i rozpatruje zdolność. W tym momencie posiada 2 kości na BB, 5 do wykorzystania i 1 nieużytą. Postanawia ponownie uruchomić Activation Pool. Odrzuca najrzadszą kostkę do puli niewykorzystanych, bierze obie znajdujące się tam kości i rzuca. Ponownie posiada 2 kości na BB i 6 do rozdysponowania. Gracz nie posiada więcej zdolności Order, które chciałby aktywować, rozmiesza więc wszystkie kości na BB i daje przeciwnikowi możliwość reakcji.
Jak widać gracz użył w trakcie tej fazy więcej niż 8 kości, ale w żadnym momencie nie miał więcej niż 8 gotowych do użycia.

Przykład 3:
Gracz uruchomił zdolność Orders, która znajdowała się w środkowej kolumnie. Mimo posiadania kości SAGI z odpowiednim znaczkiem, nie może uruchomić jej ponownie. Nie może też położyć na niej kości w tej fazie planując jej użycie w swojej następnej turze. Jeżeli przy użyciu jakiejś zdolności (swojej lub przeciwnika) uzyska kostkę SAGI w późniejszym etapie gry (np. w Order Phase przeciwnika) będzie ją mógł położyć w komórce tej zdolności.


Reakcja Przeciwnika
Kiedy wszystkie kości SAGI zostały przydzielone, gracz przeciwny ma możliwość zagrania swoich zdolności Orders/Reaction. To drugi moment na ich zagranie - następny nastąpi dopiero w kolejnej turze przeciwnika.

Wraz z tym korkiem kończy się Order Phase aktywnego gracza i zaczyna jego Activation Phase. Teraz można będzie wykorzystać te wszystkie zdolności, na których położono kostki SAGI.


Podsumowanie
1. Warlord generuje 2 kości SAGI, jednostki Heartguardów i Warriorów po 1, a Levies żadnej.
2. Limit generowanych kości SAGI wynosi 6. Od tego musimy odjąć kości, które zostawiliśmy na BB z poprzedniej tury.
3. Limit kostek SAGI wynosi 8 w jednym momencie, ale dzięki zagrywaniu zdolności i opłacaniu ich kosztu, możemy je odzyskiwać i tym sposobem wykorzystać więcej niż 8.
4. Zdolności Orders możemy zagrać jedynie w czasie swojej Orders Phase. Zdolności Orders/Reaction jedynie w czasie Order Phase przeciwnika.
5. Na zdolnościach posiadające limit użycia raz na turę (kolumny środkowa i prawa, albo te poniżej nazwy frakcji dla C&C) można kłaść kości SAGI tylko raz na fazę.

W następnym artykule przybliżę Activation Phase - jak aktywować jednostki, kolejność rozpatrywania akcji, aktywacje wielokrotne etc.

9 komentarze:

gervaz pisze...

Bardzo dobrze, że napisałeś ten tekst. Teraz siedzę w robocie, ale jak tylko znajdę czas, to przeczytam na spokojnie, bo od jakiegoś czasu ciekawił mnie ten system.

Grish pisze...

Świetny system, który zasługuje na reklamę :) dobra robota, czekam na ciąg dalszy.

Jarek Kowalski pisze...

Przez Ciebie jeszcze zacznę w to grać.
Dobra robota. Czekam na kolejny wpis.

Dominig pisze...

Przyjemna lektura, sam się zastanawiam nad wejściem w system i jestem ciekawy takich rzeczy. Dobra robota!

Kadzik pisze...

Dziękuję za miłe komentarze.
Po ponownym przeczytaniu tekst wydaje mi się nieco zbyt szczegółowy i bardziej odpowiedni dla osób, które zagrały już swoją pierwszą bitwę.

Dominik Kaźmierczak pisze...

Dobry artykuł, będę śledził kolejne. Jedną nogą już wszedłem w system - zamówiłem Jomsvikingów :)

Dominig pisze...

Stało się, zamówiłem 4pkt Wikingów w plastiku, między innym dzięki temu tekstowi. Nie wiem tylko czy dziękowac, czy przeklinać że wchodzę w kolejny system :D!

Kadzik pisze...

Gratuluję!
Tylko czemu Wikingowie?! W MeinPanzer był taki dowcip: "Jaka jest twoja ulubiona armia i dlaczego są to Niemcy" - w SADZE jest podobnie :P

Dominig pisze...

Bo we Wrocławiu będę pierwszy :D A ogólnie nie znam kompletnie tej epoki, widziałem tylko kilka odcinków "Wikingów". No i starter jest w plastiku ;)

Prześlij komentarz

 

Copyright 2010 Kadzikowo.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.