Czołem!
SAGA zyskuje na popularności (a przynajmniej odnoszę takie wrażenie), co bardzo mnie cieszy, bo to cudownie miodny system. Zaletą gry jest konstrukcja mechaniki, która czyni z SAGĘ jednocześnie przyjemną w rozgrywkach domowych, jak i odpowiednią na turnieje. Niestety wspomniana mechanika nie należy do najłatwiejszych - bardzo ważna jest odpowiednia kolejność zagrywania akcji, a wielu zdolności można użyć zaledwie w kilku momentach tury.
Z tego powodu ruszam z cyklem artykułów, gdzie będę przybliżał zasady (coś dla nowych graczy) oraz zwracał uwagę na te mniej oczywiste.
Dla większej jasności słowa-klucze jak Fatigue czy Attack Dice zostawiam w oryginale, inne bardziej generyczne jak Tura, Faza, Aktywacja etc. tłumaczę, bo za dużo angielskich słów czyni tekst nieczytelnym.
Tura - co to jest?
Rozgrywka w SADZE podzielona jest na tury w systemie "I go - You go", czyli najpierw swoją Turę gra gracz A, później przypada kolej gracza B, następnie kolejka znowu wraca do A i tak dalej.
Tura każdego gracza podzielona jest na dwie Fazy, Orders Phase gdzie rzucamy kostkami SAGI i układamy je na swoim Battleboardzie (dalej BB), oraz Activation Phase, kiedy to wykorzystujemy kostki z BB, aktywujemy swoje oddziały, strzelamy, walczymy, palimy etc.
Wraz z koniec Activation Phase kończy się Tura pierwszego gracza i zaczyna drugiego.
Orders Phase
Orders Phase podzielona jest na 4 kroki:
1. Generowanie i rzucanie kośćmi SAGI
2. Reakcja przeciwnika
3. Przydzielanie kości SAGI i zagrywanie zdolności Orders
4. Reakcja przeciwnika
Generowanie i rzucanie kośćmi SAGI
Określenie liczby kości SAGI jest proste. Warlord generuje 2, każda jednostka Heartguardów lub Warriorów po 1, Levies nie dają kości.
Do tego dochodzi odgórny limit maksymalnie 6 kości. Należy pamiętać, że to ograniczenie dotyczy wyłącznie tego rzutu - później w trakcie przydzielania kości i zagrywania zdolności z BB mogą nam dojść dodatkowe kostki.
W przypadku kiedy jakieś kostki zostały na BB z poprzedniej tury gracz staje przed wyborem: zdjąć je dołożyć do puli albo zostawić tam gdzie leżą, ale za każdą pozostawioną kostkę będzie rzucał jedną mniej.
Kości SAGI posiadają 6 ścianek i 3 możliwe wyniki:
1-3 - wynik Pospolity (Common - dalej C)
4-5 - wynik Niepospolity (Uncommon - dalej U)
6 - wynik Rzadki (Rare - dalej R)
Przykład 1:
Warband liczy Warlorda, 2 jednostki Heartguardów, 3 jednostki Warriorów, 2 jednostki Levies. Generuje więc 2 kości SAGI za Warlorda, 2 za Heartguardów i 3 za Warriorów. Daje to w sumie 7 kości, ale limitem jest 6. Na Battleboardzie leżą 2 kości (są na jakiejś mocnej zdolności Melee wymagającej rzadkich wyników, ale tchórzliwy przeciwnik nie odważył się zaatakować), więc gracz postanawia je zostawić. Ostatecznie rzuca 4 kośćmi SAGI.
Reakcja Przeciwnika
Kiedy kości SAGI zostały rzucone, gracz przeciwny ma możliwość zagrania swoich zdolności Orders/Reaction. Jest to jeden z dwóch momentów, kiedy można zagrywać zdolności tego typu.
Przydzielanie kości SAGI i zagrywanie zdolności Orders
Teraz następuje najważniejszy etap w grze - przydzielanie kości SAGI do odpowiednich zdolności z BB. Każde okienko na BB ma określony koszt. Jeżeli widać tam kilka kostek, to dowolna z nich aktywuje daną zdolność. W przypadku kiedy kostki połączone są znakiem dodawania, to by aktywować zdolność położyć należy obie. Gracz może oczywiście położyć tylko jedną z nich planując, że drugą dołoży w następnej turze lub uzyska ją trakcie trwania obecnej.
Na zdolnościach, które są w kolumnie po lewej stronie (albo na górze w przypadku frakcji z Crescent & Cross) możemy położyć dowolną ilość kości. Zdolności z kolumn środkowej i prawej (albo tych poniżej nazwy frakcji dla band z C&C) mogą być aktywowane tylko raz na turę, oraz można kłaść na nie kości tylko raz w ciągu każdej fazy.
W trakcie przydzielanie kości gracz może też aktywować zdolności oznaczone Orders - kładzie odpowiednie kostki na zdolnościach, uruchamia zdolność, odrzuca kostki i uruchamia zdolność. Klasycznym przykładem jest zdolność Activation Pool, która występuje na prawie każdym BB. Jej koszt to jednak kostka R - z rzadkim wynikiem - ale w zamian pozwala dorzucić 2 kości SAGI.
Liczba kości SAGI, które mogą być na raz w użytku wynosi 8. W trakcie całej Orders Phase gracz jest w stanie sumarycznie zużyć więcej niż 8, ale nigdy na raz (jak z żonglowaniem - można mieć dowolną ilość piłeczek, ale tylko 2 mogą być w jednej chwili w rękach.
Przykład 2:
Z przykładu powyżej wiemy, że gracz ma rzucone 4 kości plus 2 leżące już na BB (dodatkowe 2 pozostały w puli nieużytych). Dzięki niesamowitemu szczęściu na wszystkich 4 wypadł najrzadszy wynik R! Gracz przystępuje do umieszczania kości na BB. Wpierw umieszcza jedną na polu Activation Pool i od razu aktywuje zdolność - odrzuca kość powiększając pulę nieużytych do 3, wybiera z niej 2 kości, którymi rzuca uzyskując 2x C. W tym momencie posiada 2 kości na BB, 5 rzuconych (3x R i 2x C) i 1 w puli nieużytych. Gracz kładzie drugą kość R na polu Activation Pool i ponownie je aktywuje. Kostka wędruje do puli nieużytych powiększając ją do 2, gracz bierze obie i rzuca uzyskując 2x C. W użytku posiada więc wszystkie 8 kości - 2 na BB i 6 do rozmieszczenia: 2x R i 4xC - w tym momencie nie może więc dodać sobie więcej kostek.
Na BB posiada jednak inną zdolność Order, która kosztuje jedną kostkę C. Gracz umieszcza ją na polu, aktywuje odrzucając kostkę i rozpatruje zdolność. W tym momencie posiada 2 kości na BB, 5 do wykorzystania i 1 nieużytą. Postanawia ponownie uruchomić Activation Pool. Odrzuca najrzadszą kostkę do puli niewykorzystanych, bierze obie znajdujące się tam kości i rzuca. Ponownie posiada 2 kości na BB i 6 do rozdysponowania. Gracz nie posiada więcej zdolności Order, które chciałby aktywować, rozmiesza więc wszystkie kości na BB i daje przeciwnikowi możliwość reakcji.
Jak widać gracz użył w trakcie tej fazy więcej niż 8 kości, ale w żadnym momencie nie miał więcej niż 8 gotowych do użycia.
Przykład 3:
Gracz uruchomił zdolność Orders, która znajdowała się w środkowej kolumnie. Mimo posiadania kości SAGI z odpowiednim znaczkiem, nie może uruchomić jej ponownie. Nie może też położyć na niej kości w tej fazie planując jej użycie w swojej następnej turze. Jeżeli przy użyciu jakiejś zdolności (swojej lub przeciwnika) uzyska kostkę SAGI w późniejszym etapie gry (np. w Order Phase przeciwnika) będzie ją mógł położyć w komórce tej zdolności.
Reakcja Przeciwnika
Kiedy wszystkie kości SAGI zostały przydzielone, gracz przeciwny ma możliwość zagrania swoich zdolności Orders/Reaction. To drugi moment na ich zagranie - następny nastąpi dopiero w kolejnej turze przeciwnika.
Wraz z tym korkiem kończy się Order Phase aktywnego gracza i zaczyna jego Activation Phase. Teraz można będzie wykorzystać te wszystkie zdolności, na których położono kostki SAGI.
Podsumowanie
1. Warlord generuje 2 kości SAGI, jednostki Heartguardów i Warriorów po 1, a Levies żadnej.
2. Limit generowanych kości SAGI wynosi 6. Od tego musimy odjąć kości, które zostawiliśmy na BB z poprzedniej tury.
3. Limit kostek SAGI wynosi 8 w jednym momencie, ale dzięki zagrywaniu zdolności i opłacaniu ich kosztu, możemy je odzyskiwać i tym sposobem wykorzystać więcej niż 8.
4. Zdolności Orders możemy zagrać jedynie w czasie swojej Orders Phase. Zdolności Orders/Reaction jedynie w czasie Order Phase przeciwnika.
5. Na zdolnościach posiadające limit użycia raz na turę (kolumny środkowa i prawa, albo te poniżej nazwy frakcji dla C&C) można kłaść kości SAGI tylko raz na fazę.
W następnym artykule przybliżę Activation Phase - jak aktywować jednostki, kolejność rozpatrywania akcji, aktywacje wielokrotne etc.
9 komentarze:
Bardzo dobrze, że napisałeś ten tekst. Teraz siedzę w robocie, ale jak tylko znajdę czas, to przeczytam na spokojnie, bo od jakiegoś czasu ciekawił mnie ten system.
Świetny system, który zasługuje na reklamę :) dobra robota, czekam na ciąg dalszy.
Przez Ciebie jeszcze zacznę w to grać.
Dobra robota. Czekam na kolejny wpis.
Przyjemna lektura, sam się zastanawiam nad wejściem w system i jestem ciekawy takich rzeczy. Dobra robota!
Dziękuję za miłe komentarze.
Po ponownym przeczytaniu tekst wydaje mi się nieco zbyt szczegółowy i bardziej odpowiedni dla osób, które zagrały już swoją pierwszą bitwę.
Dobry artykuł, będę śledził kolejne. Jedną nogą już wszedłem w system - zamówiłem Jomsvikingów :)
Stało się, zamówiłem 4pkt Wikingów w plastiku, między innym dzięki temu tekstowi. Nie wiem tylko czy dziękowac, czy przeklinać że wchodzę w kolejny system :D!
Gratuluję!
Tylko czemu Wikingowie?! W MeinPanzer był taki dowcip: "Jaka jest twoja ulubiona armia i dlaczego są to Niemcy" - w SADZE jest podobnie :P
Bo we Wrocławiu będę pierwszy :D A ogólnie nie znam kompletnie tej epoki, widziałem tylko kilka odcinków "Wikingów". No i starter jest w plastiku ;)
Prześlij komentarz